Vaikuta ja vaikutu – V Valtakunnallinen lukioseminaari 4.11 – 5.11.24  Paasitornissa

Pro Lukio kutsuu lukiokoulutuksen ystävät juhlistamaan Sivistyksen vuotta viidenteen valtakunnalliseen lukioseminaariin Paasitorniin 4.11.-5.11.24

Pro Lukion hallitus sai aloittaa sivistyksen vuoden kahden päivän strategiaseminaarissa Porvoossa. Aloitimme muistelemalla mielestäni kauneinta sivistyksen määritelmää, joka on Arto O Salosen ja kumppaneitten käsialaa: ”Sivistyminen on omasta ainutlaatuisuudesta tietoiseksi tulemista, sen jatkuvaa ylittämistä ja käyttämistä hyvyyden, totuuden ja kauneuden lisäämiseksi yhteisöissä, yhteiskunnassa ja maailmassa, jotta hyvä tulevaisuuden toivo vahvistuisi.”

Oikeastaan tuo sivistyksen määritelmä kattaa kaikki keskustelumme ja suunnitelmamme tulevan lukioseminaarimme sisällöistä.

Arvostava kohtaaminen, psykologinen turvallisuus, osallisuuden kokeminen, demokratiakasvatus, hyvän vahvistaminen, toivon pedagogiikka, tulevaisuususko – näissä teemoissa keskustelumme muun muassa kulkivat.

Miten voimme Pro Lukiona tukea kaikkia maamme lukioita tulevaisuuden tekijöiden kasvattamisessa?

Miten saamme kaikkien äänen kuuluviin riippumatta maantieteellisestä sijainnista tai koulutuksen järjestäjän koosta?

Mitkä ovat yhteisiä tarpeitamme lukiokoulutuksessa?

Näitä pohdimme yhdessä hallituksen kanssa upouuden toiminnanjohtajamme vahvassa ohjauksessa, joka tuli tarpeen ajatustemme lähdettyä lentämään agendan ulkoreunoille.

Nykyisessä hallitusohjelmassa on parikin Pro Lukion ajamaa aihetta, kuten lukiodiplomin asema yo-tutkinnon osana ja englanninkielinen ylioppilastutkinto.

Voidaksemme vielä laajemmin edistää koko lukiokoulutuksen asiaa tarvitsemme koko lukiokentän ajatuksia.

Tulevassa lukioseminaarissamme varaamme aikaa paitsi loistaville asiantuntijapuheenvuoroille, myös palautteenne mukaan aiempaa enemmän yhteiselle keskustelulle ja käytänteiden jakamiselle.

Näin ollen, tänään Runebergin päivänä 5.2.24, avaan sivistyksen vuoden Pro Lukion puolesta ja kutsun teidät vaikuttamaan kanssamme ja vaikuttumaan V Valtakunnallisesta lukioseminaaristamme 4.11.-5.11. Paasitorniin Helsinkiin!

Merkitse päivämäärä jo kalenteriin ja seuraa sivujamme ilmoittautumisen alkamisesta.

Siirry sivun alkuun