V Lukioseminaarin esityksen esittely: Yhteisöllisen opiskeluhuollon vaikuttavuuden arviointi

V Lukioseminaari on täydentynyt mielenkiintoisella alustuksella nimeltä Yhteisöllisen opiskeluhuollon vaikuttavuuden arviointi, asiantuntijoina Miia Kivioja ja Anssi Ahlberg Helsingin kaupungilta. Tässä blogissa hieman alustusta aiheeseen.

Kiinnostuitko aiheesta ja haluaisit kuulla lisää lukioiden ajankohtaisista teemoista? Pääset tutustumaan Lukioseminaarin koko ilmoittautumislomakkeeseen tästä linkistä. Lomakkeen aluksi näet koko ohjelman hintatietoineen. Löydät myös ohjelman sivustollamme prolukio.fi.

Nuorten hyvinvointi lukiossa

Nuori rakentaa lukiossa tulevaisuuden taitoja, mutta myös omaa identiteettiään ja suhdettaan yhteiskuntaan. Tuleva on kuitenkin yhä vaikeammin käsitettävissä. Olemme riippuvaisia toisistamme. Menestymisen painetta lisää sosiaalinen media. Samaan aikaan vanha yhtenäiskulttuuri hajaantuu ja eriytyy, huono-osaisuus kasautuu ja kasvaa. Nuorten elämään, ajattelutapaan ja koettuihin uhkiin liittyvät ja vaikuttavat yhä korona, sota, sekä ilmastonmuutos.

Lukiolaisten hyvinvointia kuvaavat mittarit ovat kääntyneet viime vuosina huonompaan suuntaan. Hyvinvoinnin huonontuminen tuottaa painetta lukioiden tukipalveluille ja rakenteille. Lainsäädännon muutokset kuten oppivelvollisuuden laajentaminen, vahvistavat painetta tehdä toisin. Hyvinvoinnin on oltava kaikkien asia ja tiiviimmin osa kouluarkea.

Uudenlaista hyvinvointityötä pitää myös arvioida toisin kuin aiemmin. Arvioinnin avulla voimme kohdentaa muutosta, arvioida mikä toimi ja mitä on syytä suunnata toisin. Laki(1287/2013) määrää koulutuksen järjestäjää arvioimaan opiskeluhuollon vaikuttavuutta. Siinä ei kuitenkaan säädetä arvioinnin tapoja. 

Lukioseminaarin esityksessä tuodaan esille opiskeluhuollon arviointia toisella asteella Helsingissä. Helsingin kaupungin opiskeluhuollon hyvinvointityössä tavoitteena on kiinnittää huomiota oppilaitosten rakenteisiin, toimintakulttuuriin ja pedagogisiin ratkaisuihin. Lukiolaisten ja huoltajien osallisuuus, kuulluksi tuleminen on olennainen osa yhteisöllistä opiskeluhuoltoa.

Yhteisöllisen opiskeluhuollon tavoitteita ovat esimerkiksi turvallinen opiskeluympäristö, yhteisöllisyyden vahvistaminen ja yksinäisyyden tavoitteellinen ehkäisy. Kaikilla osa-alueilla on omat konkreettiset toimintasuunnitelmansa. Toiminnan ohella on tehtävä vaikuttavuuden arviointia. Silloin toimenpiteistä osataan valita vaikuttavimmat.

Kiinnostuitko? Tule kuulemaan asiantuntijoita seminaariin! Huomaa, että tämä artikkeli ei ole V Lukioseminaarin alustajien kirjoittama, vaan se perustuu raporttiin Opiskeluhuollon vaikuttavuuden arviointi. Helsingin kaupunki, toisen asteen opiskeluhuolto 2024. Pääset lukemaan sen tästä linkistä.

V Lukioseminaarin esityksen esittely: Yhteisöllisen opiskeluhuollon vaikuttavuuden arviointi

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.

Siirry sivun alkuun